Globalna pandemija virusa korona je na više od jednog načina izmenila odnos svakoga od nas prema svakodnevici i životu uopšte. Izmena prioriteta i suštinski osećaj sveopšte nesigurnosti koji nam je nemila situacija na planu opšteg zdravlja usadila, navodi nas da tražimo alternativne načine da povratimo osećaj kontrole u onim segmentima života u kojima je to bar delimično moguće. Čini se da je ovakav efekat globalne zdravstvene krize najprimetniji u domenu kupovnih navika, koje otkrivaju više o načinima na koje pokušavamo da se zbrinemo u ovim izazovnim vremenima.
Pandemija nesumnjivo ima svoj efekat na psihologiju potrošača, koja je istovremeno i logična i teško razumljiva. S jedne strane, zabeleženo je stvaranje zaliha osnovnih potrepština i namirnica sa dugim rokom trajanja i testenine, ali kupce ne interesuju, na primer, gotovi umaci i sosevi. S druge strane, među sredstvima za higijenu, upadljivo je skočilo interesovanje za toalet papir, dok je kupovina paste za zube ostala na pređašnjem nivou. Čini se da je među potrošačima spontano ali opet naglo načinjena selekcija neophodnosti i stanje svesti je, grubo rečeno, blisko apokaliptičnom. Prirodni nagon za preživljavanjem, kao i potreba za povratkom osnovnog osećaja kontrole takođe u egzistencijalnom smislu, čine da su određene odluke potrošača manje vođenje promišljanjem, a više svojevrsnim instinktom.
U duhu zaštite opšteg zdravlja i sa ciljem praktikovanja socijalne distance, nekada alternativni način kupovine postaje osnovni. Potrošači prelaze iz fizičkog u virtuelni svet, gde ne postoji rizik od ugrožavanja zdravlja fizičkim kontaktom. Pouzdani sajtovi za online trgovinu, među kojima je dobar primer platforma Shoppster, prilagođavaju se novim potrebama kupaca, fokusirajući se na postizanje prijatnog iskustva kupovine, kako ponudom tako i transparentnošću i jednostavnošću procesa. Zaključak do kojeg dolazimo je da će ovo biti jedan od efekata pandemije na navike potrošača koji će se zadržati i nakon stabilizovanja situacije.
Čest psihološki fenomen, koji se sada može prepoznati i pri analizi ponašanja potrošača u doba korone, jeste uticaj grupe na pojedinca. Ponašanje većine kupaca u datoj atmosferi je podstaknuto zabeleženim promenama u kupovnim navikama većine. Ono što dodatno pojačava ovakav efekat jeste izveštavanje medija na datu temu, čime svako od nas redovno stiče uvid u ponašanje ostalih. Budući da u već nesigurnim trenucima naših života ne želimo da rizikujemo propuste, gotovo nesvesno ćemo pri narednoj nabavci kupiti dodatne zalihe određenih artikala, odnosno pojedine proizvode koji nam možda uopšte nisu potrebni u tom trenutku.
Izolacija i novi stil života koji podrazumeva provođenje većine vremena kod kuće neopozivo utiče na navike u kupovini, budući da je ovakvim stanjem stvari fokus premešten na uređenje doma i aktivnosti u njemu. U tom smislu se prepoznaje povećanje interesovanja za dekorativne predmete, a istovremeno i za ostalim predmetima koji se vezuju za boravak u okvirima svoga doma. Tako se sve više interesujemo za proizvode za hobi i rukotvorine, ali prirodno i dečije igračke i društvene igre, kojima pokušavamo da učinimo boravak kod kuće zanimljivijim i prijatnijim za sve članove porodice.
Briga o zdravlju je neopozivi imperativ u ovom periodu generalno, pa tako i u domenu kupovine, odnosno među potrošačima. Iz ovog razloga je prirodna posledica pandemije virusa povećano interesovanje za sredstva za ličnu higijenu i higijenu prostora, kao i vitamine i dodatke ishrani. U vezi sa time je prognoza za budućnost opredeljivanje kupaca za zdravije opcije kada je hrana u pitanju, kao i za lokalne, male proizvođače. Budući da postajemo sve više osvešćeni u vezi sa zdravljem na ličnom i globalnom nivou, kultura kupovine će se izmeniti na način da postajemo uslovno rečeno zahtevniji i menjamo prioritete u smislu povišenih standarda za određivanje kvaliteta i fokusa na poreklo proizvoda.
Ponašanje pojedinaca i većine u svim domenima društvenog funkcionisanja jasno trpi velike izmene, te isto i u odnosu prema egzistencijalnim pitanjima. Pretpostavka je da se ponašanje potrošača neće iznova vratiti na pređašnje stanje kada dođemo do kraja pandemije, već će svojevrsna globalna kriza kroz koju prolazimo ostaviti trajni efekat u mnogim domenima, pa i ovom.